ZANGER | ENTERTAINER
BIOGRAFIE
In het dagelijks leven is Kappie o.a. de Uitvoerend Producent voor Viking Theaterproducties van o.a. theatervoorstellingen Jan Riesewijk & Tweeduuster.
In het theaterseizoen 2021-2026 produceert Dinand o.a. een Muzikale Streektaalvoorstelling met het theatergezelschap Tweeduuster met o.a. Jan Riesewijk en Wilfried Poorthuis. Alle voorstellingen zijn te zien in de Overijsselse- en Achterhoekse theaters. Kortom Kappie/Dinand is allround in de wereld van Theater & Entertainment.
Inmiddels hebben ook onze Oosterburen een oogje laten vallen op de veelzijdige entertainer en treedt hij elk jaar meerdere keren per maand op in het prachtige Sauerland in Hotel Bilstein in Bilstein-Lennenstad.
"KAPPIE" (Dinand Leferink) is opgegroeid in het Twentse Markelo. Al van kinds af aan zit de muziek in zijn aderen. Als drummer/zanger maakte hij o.a. deel uit van:
Markelo/Goor - Dinand(Kappie) werd geboren in Goor in het toenmalige Groenekruis gebouw achter de katholieke kerk aan de Hengevelderstraat. Daar verbleven eind jaren '50 en begin jaren
'60 de moeders uit de regio Goor die op het punt van bevallen stonden voor 1 of 2 nachten. Zo ook Dinand met zijn moeder die de volgende dag weer terugkeerden naar hun woonplaats Markelo. Daar aan de Slagendijk groeide Dinand op samen met nog 6 broers. Gekscherend
zong de buurt wel eens "Vader Leferink heeft 7 zonen" Zoals gebruikelijk in veel Twentse steden heeft elke boerderij een huisnaam, zo ook bij de familie Leferink, namelijk "De Kappe". En ook de boerderij stond nog eens aan de Kappedijk (later Slagendijk).
Toen moeder Leferink haar jongste telg uit het gezin van de Kappe voor de 1e schooldag naar de Dorpsschool in Markelo bracht riep een enthousiaste medeleerling "Daar komt weer een Kappie aan". En die naam bleef daarna verbonden aan de Leferinks. Ook de zoon
van Dinand (Hessel) heeft weer de bijnaam Kappie gekregen. Toen Dinand zo'n 10 jaar geleden besloot alleen nog solo te willen gaan optreden was de artiestennaam voor hem al snel duidelijk.
Noot:
Het vermoeden bestaat dat de naam Kappie ontleend is aan de stripfiguur van de bekende Marten Toonder. Toonder tekende en schreef in die periode (1946-1972) een bekend stripverhaal met Kappie als hoofdfiguur. Zie Kappie en Marten Toonder
Markelo, 6 maart 1976 - Ik kan me die spannende middag nog herinneren, daar in een tot studio omgebouwde boerenschuur aan de Hochtweg in de Markelose buurtschap de Achterhoek tekenden ik samen met de andere musici en zangers een eerste contract voor het produceren van een heuse muziekcassette.
De cassette met een uur speeltijd kwam destijds in april 1976 op de markt in een oplage van 500 stuks. Verkrijgbaar bij benzinestations, horecabedrijven en veel gedraaid bij de piraten.
Achtergrond informatie:
Zelf kreeg ik begin jaren '70 van bandleider Ben Lansink de kans om het podium voorzichtig te betreden als drummer in zijn trio Ben Lansink. Af en toe mocht ik dan mee bij kleinere partijtjes. In die tijd kreeg ik drumles van de vaste drummer van het Trio Ben Lansink, dat was Gerrit Wonnink uit Neede. Op mijn slaapkamer aan de Larenseweg onder de rook van de Televisietoren leerde ik de fijne kneepjes van Gerrit om een goede foxtrott, wals, rumba en tango te kunnen slaan. Korte tijd later werd ik gevraagd door wijlen Gerrit Tuitert van het Salland Comb uit Holten om drummer/zanger te worden en weer een paar jaar later volgde grote stap naar het dansorkest TSM.
Op de cassette ook trompettist Erik Dollekamp (van Platje) die later bekend werdt als trompettist/saxofonist in de Perfect Showband. Zijn dochter Marieke zou het later wat verder schoppen als backingvocal en soliste bij het orkest van Marco Borsato. Wijlen Aloys Elfers had een dijk van een stem en trad voornamelijk locaal op in zijn woonplaats Goor, waar hij een graag geziende zanger was. Arie Blankenstijn maakte als trompettist/saxofonist jaren deel uit van het Trio Ben Lansink. Een trio wat in de gehele regio ' wereldberoemd', de Achterhoek en daarbuiten was. 5 tot 6 avonden in de week spelen op bruiloften en partijen en vaak ook nog overdag waren geen uitzondering in die tijd. Tot slot mijn leermeester Ben Lansink, hij runde jaren een platenwinkel in Markelo in het oude winkelpand van kruidenier Schuurman (nu tandarstpraktijk) aan de Goorseweg. Hij was ook het muzikale brein achter de 20 nummers, alle teksten en muziek op de cassette kwamen van zijn hand. Het nummer 'Samba Whitestone' werd later nog door trompettiste Jaqueline Esman uit Arnhem vertolkt en het nummer 'Donker Rode Rozen' vond een plek op een single, uitgebracht door het eveneens bekende dansorkst uit die tijd, Saturnus uit Goor, waar destijds ook Erik als trompettist deel van uitmaakte. Ht nummer Zeeman is door Ben Lansink zelf destijds op single gezet.
In het kader van Corona en weinig nieuws blik ik even terug in mijn foto archief met een korte omschrijving als herinnering:
Dit keer | Kappie presenteert CD Tanzcafe
MARKELO - Optreden is zijn lust en zijn leven. "Mensen vermaken, dat doe ik het liefst", vertelt Dinand Leferink (53). "Als mensen na afloop zeggen: wat heb ik het gezellig gehad, dan is voor mij de avond geslaagd. Ik ben een echte entertainer." Arne Jansen, bekend van de evergreen Meisjes met rode haren, is zijn grote voorbeeld. Maar pas enkele dagen geleden verscheen zijn eerste cd. Tanzcafé is de titel. Een lang gekoesterde wens ging in vervulling. Want zijn leven lang trad hij op.
Bron: Tubantia - november 2011 (Marcel Tettero)
Leferink is de laatste van zeven jongens die opgroeide op Erve De Kappe aan de Kapperdijk. Kappie werd zijn bijnaam en is nu zijn artiestennaam. Van een lege waspoedertrommel, wat potdeksels en een appelmoesblik maakte hij een drumstel en een omgekeerd maggieflesje met een papiertje er om heen werd zijn microfoon. Op de deel trad hij op voor familie en buren en die vonden dat prachtig. Lola van de Kings, Let it be van de Beatles zong hij. Maar zijn voorkeur ging toen al uit naar Duitse slagers, zoals Ein Festival der Liebe. Ook schreef hij teksten voor liedjes die hij direct op band opnam voor andere groepen.
Kappie drumde bijvoorbeeld bij de Cherry's, bij het Salland Combo, het dansorkest TSM en hij speelde in de Oale Big Band van Apollo in Goor waar hij ook zong. Kappie had zijn eigen band, maar hij viel ook vaak in. "In de jaren '60 en '70 traden bij Bill's Bar en Dieka in de bouwvak bijna elke avond bands op, zoals Peter en zijn Rockets, de T-set en Ferrari. We hebben toen ook een nummer gespeeld in de pauze van de Wierdense Revue. Nachten niet van kunnen slapen. Nu, 30, 40 jaar later ben ik uitvoerend producent van de Ode aan de Wierdense Revue. Gek he? Dat geeft me kriebels."
Kappie werkt nu vijf jaar bij New Entertainment Theaterproducties in Enschede waar hij onder meer verantwoordelijk is voor de programmering van tientallen feesttenten. Daarvoor was hij onder meer verzekeringsagent, makelaar en pr-man van Tweede Kamerlid Gert-Jan Oplaat uit Markelo. Maar altijd bleef de muziek hem trekken. Tot voor kort speelde hij in het bekende showorkest Remix Partyband. Hij werd voorzitter van de dorpsfeest en regelde uiteraard de muziek voor het festijn.
In maart begon Kappie met de opnames voor de cd. Elke week twee avonden de studio in. Kappie presenteert zijn cd op 20 november om 15.30 uur in Bills Bar. Alle liedjes zijn in het Duits. "De Nedelandse markt is verzadigd. Ik hoop er nieuwe optredens door te krijgen. Mensen staan de hele dag op scherp tijdens hun werk. Als je ze met muziek uit de dagelijkse sleur haalt, ze plezier hebben en dansen, dan geeft me dat zoveel energie."
In het kader van Corona en weinig nieuws blik ik even terug in mijn foto archief met een korte omschrijving als herinnering:
Dit keer | Mijn eerste echte band Salland Combo uit Holten
Markelo/Holten - Na mijn eerste optredens met kleine bandjes in Markelo zoals het Bianca Quintet o.l.v. Eric (Cherry's Dollekamp zette ik rond 1975 mijn eerste echte stappen op het podium voor feesten en partijen. Ik werd in die tijd gevraagd als drummer/zanger door Gerrit Tuitert, een pracht mens die net als mijn latere bandleider Jan Arfman het klappen van de zweep kende. Zij leerden mij ook hoe je met zaaleigenaren om moest gaan. Gerrit had ook een neusje voor de volgorde van het repertoire en het soort repertoire op welk moment. Als ik aangaf zullen we dit spelen, dan zei hij, neen even wachten we doen nu eerst dit nummer, dan is de vloer vol en kunnen we weer door. Het zijn leermomenten die ik anno 2021 nog steeds gebruik bij het bepalen van mijn nummers bij mijn Kappie optredens. Gerrit haalde mij in die jaren op van mijn huis aan de Larenseweg en bracht me na het optreden vaak diep in de nacht weer thuis. We repeteerden in die tijd in de schuur bij Gerrit Tuitert achter het huis tegenover het bekende cafe Maats. De andere muziekmaatjes waren Herman Gazan (gitaar) als we als trio optraden en als combo sloot bassist Johan Hofman beiden uit Holten aan. Een mooie tijd met fijne jongens, heel veel plezier en heel leerzaam. Hogepunt wat elke maand terug kwam waren de optredens in het voorcafe van Boode in Bathmen, volle bak van voor naar achter, met Thijs de snor achter de bar en de Holtense fans op het biljart. Alle hits maar ook schuine liedjes kwamen voorbij. Al vreog in de avond kwam de jeugd al in het voorcafe om niets te hoeven missen. In de pauze snel even naar de grote zaal waar bands als Ferrari (Monza) en Silvio (Vera) optraden. Na afloop met al die muzikanten tot laat nog even naborrolen met patat en balletje. OIn het voormalige zaal Vosman/familie Paalman in Holten waren we in die jaren het huisorkest bij bruiloften en partijen. Op de twee foto's een optreden in de Maxim Bar in Deventer (1976).
Dit keer | Kappie dirigent dameskoor De Hoolter Deerns uit Holten
Holten – Dirigent Hoolter Deerns - In de zomer van 2013 ben ik door koorlid Nanny gevraagd om dirigent te worden van het populaire Holtense dameskoor 'De Hoolter Deerns'. Dirigeren was voor mij nieuw, maar gelijk ook een mooie uitdaging om mijn ervaring met meerstemmigheid een eigen kleur en klank aan het koor mee te geven. Bijna 5 jaar heb ik dat met heel veel plezier en passie mogen doen. Naast zingen stond ook het sociale aspect (na afloop gezellig aan de bar) bij de dames hoog in het vaandel. Dat sprak mij aan, want als er gezelligheid is, komt het zingen vanzelf. Samen met de muziekcommissie gooiden we het in die jaren over een andere boeg. Van Duitstalige hits van Adrea Berg, tot Apres Toi van Vicky Leandros en van Hazes tot Gospel, Beach Boys en de Les Humpries Singers. Alles is voorbij gekomen. Dat resulteerde er al snel in dat we ook in feesttenten in de regio mochten optreden, op festivals in het land en veelvuldig in verzorgingscentra in de regio. Een fantastische tijd met een fantastisch stel Hooltense deerns. Begin 2018 heb ik aangegeven andere nog op het lijstje staande uitdagingen te willen aangaan en het ook weer tijd werd voor muzikale vernieuwing in het koor.
In het kader van Corona en weinig nieuws blik ik even terug in mijn foto archief met een korte omschrijving als herinnering:
Dit keer | De Maarkel Mennekes een muzikaal streektaal gezelschap
Markelo, hier zagen de Maarkel Mennekes hun eerste levenslicht. Jaren maakt ik deel uit van dit gezelschap en weer als drummer en zanger met de andere muzikale vrienden zoals ze hieronder zijn genoemd. Helaas hebben we anno 2021 al afscheid moeten nemen in de achterliggende jaren van Jan en Herman. In 1995 ontstonden de Maarkel Mennekes - uit Markelo - na de repetities van het Markelose Mannenkoor. Het sextet zong liedjes in het Markeloos dialect. Bekende nummers waren Het slachtlied en het Maarkelse volkslied. Het koor bestond uit de zangers Gerrit van Coeverden, Herman Hellinga, Gerrit Welmer, Jan Ebbekink, Dinant Nijland en Dinand Leferink. Han Overmaat (accordeon), Dinand Leferink (slagwerk) en Roel Ouwendijk (basgitaar) zorgden voor de begeleiding. De teksten werden o.a. geschreven door Hendrika Nijenhuis, Dinand Lerferink en Gerrit Welmer. Eind 2009 besloot de groep om te stoppen.
Maarkel Mennekes in de MEDIA - presenteert cd ‘Vrogger en Teengswoordig’
MARKELO | Herkenning en nostalgie. Dat brachten de Maarkel Mennekes zondag teweeg onder het publiek in Zalencentrum De Haverkamp in Markelo. Daar presenteerde de zanggroep haar eerste cd: ‘Vrogger en Teengswoordig’.
‘Lingerie. Lingerie. M’n vrouw die loopt dr bie’, galmt het lied van de Markel Mennekes uit de luidsprekers in Zalencentrum De Haverkamp in Markelo. Het is één van de liedjes van de nieuwe cd ‘Vrogger
en Teengswoordig’ van de zanggroep. Tijdens de presentatie van hun eerste cd geven de acht Mennekes een mini-concert. Alle liedjes worden live gezongen. Onder begeleiding van accordeon, basgitaar, drumstel en keyboard creëert de zanggroep gezelligheid
onder de ruim 200 aanwezigen. Rijen zittende mensen haken de armen ineen en bewegen heen en weer op de maten van de muziek.
Even voor de presentatie en het optreden stonden de
acht mannen nog zenuwachtig in een zaaltje achteraf een borrel te drinken. ‘Tegen de zenuwen’, grinnikt Gerrit Welmer, frontman van de Maarkel Mennekes. ‘Bij het Markelose mannenkoor mochten we nooit drinken voor een optreden. Alleen citroen
brandewijn. Daaruit concludeerden wij weer dat dit het enige middel is dat de keel goed smeert. Nu is het traditie.’
Het nerveuze gevoel blijkt achteraf overbodig. Uit volle
borst zingt het publiek de nummers van het nieuwe album mee. ‘Ouderwetse traditionals in het dialect’, omschrijft presentator Welmer van de Mennekes hun repertoire. Een gedeelte van de liedjes zijn geschreven door Hendrika Nijenhuis, waaronder
het ‘Slachtlied’. Dit zijn nummers van de Markelose revues uit de jaren tachtig.
‘Daar
ken ik de liedjes ook van’, zegt Jan Haan uit Almere, voormalig Markeloër. ‘Ik heb alle revues meegemaakt. Mijn vrouw deed altijd mee. Om de nummers nu weer te horen is pure nostalgie.’ Zijn vrouw knikt instemmend. ‘Het lied, dat
ik net hoorde, had alleen een andere tekst, maar het klinkt geweldig’, zegt zij.
Miriam Brinkmans uit Markelo is het met Jan Haan eens. ‘Het Twentse dialect zorgt voor
herkenning. De thema’s waarover ze zingen zijn uit het leven van de Markeloër gegrepen. Ook is het leuk dat je de mensen op het podium kent. Ze treden al lange tijd op met dit soort muziek.’ Ongeveer tien jaar geleden zijn de Maarkel Mennekes
ontstaan. ‘Na repetities van het Markelose mannenkoor dronken we nog wat in het voorcafé’, vertelt Welmer. ‘Dan begon ’t menneke Herman Hellinga revuenummers te zingen. Deze liederen zijn te mooi om niets mee te doen. Markelo
is rijk aan traditie en folklore. Daar moet over worden gezongen. Dat doen wij al jaren met onze zanggroep.’
De Mennekes staan nu al tien jaar maandelijks op het podium bij
verenigingen en tijdens verjaardagsfeesten. ‘Na elk optreden wordt naar een cd gevraagd. Eindelijk is deze er gekomen. Machtig mooi’, vindt Welmer.
Bron: Tubantia
In het kader van Corona en weinig nieuws blik ik even terug in mijn foto archief met een korte omschrijving als herinnering:
Dit keer | de Remix Partyband
Markelo - Midden jaren 2000 besloten Han Overmaat en Fred Brunnekreef na wat omzwervingen na het stoppen van Dansorkest TSM weer een band op te richten. Maar dan kleinschaliger en gericht op strikt danstempo en uiteraard sfeer en gezelligheid. Korte tijd later vroeg bandleider Han Overmaat mij om de plek van Percussionist en zanger in te nemen. Daar hoefde ik na al die jaren niet over na te denken. Ik kende vanuit het studio werk en Koningsdag in Markelo de Diepenheimse zangeres Martine Suerink en zo was de band geformeerd. Bekende zalen die wij bespeelden waren destijds voor organisaties op gebied van bal voor alleenstaanden en gehuwden.
In het kader van Corona en weinig nieuws blik ik even terug in mijn foto archief met een korte omschrijving als herinnering:
Dit keer | Mijn eigen opnamestudio - broedplaats van prachte producties
Markelo/Elsen - Nadat ik begin jaren '80 het wekelijks muziek maken niet meer kon combineren met mijn werkzaamheden als (schade) taxateur voor de Onderlinge Verzekerings Mij ben ik gestopt als bandlid/drummer/zanger bij het dansorkest TSM uit Markelo.
Verklaring van de naam KIM Studio is Kappie in Markelo studio
Ik ben toen een geluidsstudio begonnen in de buurstschap Elsen bij mijn toenmalige schoonouders familie Mensink. Van hen kreeg ik de kans om een voormalige varkensschuur om te bouwen tot een volwaardige studio met 2 compartimenten. De bekende bandleider en muzikant van het dansorkest Saturnus uit Goor, Tonnie Mengerink runde op dat moment aan de Grotestraat in Goor een regionaal bekende muziekwinkel. Hij voorzag me van advies en hielp ook bij de aanleg van de apparatuur, het trekken van de kabels en samen maakten we de eerste muziekopnamen.
1e productie: Mut det Noe > Plearn deur de teente, een nummer 1 hit
Collega en vriend Eric Dollekamp (de Cherry's) kreeg de smaak ook te pakken en samen vormden we het producenten koppel. En jawel de eerste productie 'Plearn deur de tente" van de roemruchte formatie Mut det Noe werd lokaal een grote hit. Ook anno 2021 kent nog bijna elke Markeloer het nummer. Hilarisch was het feit dat tijdens het inzingen van het nummer er oefeningen met straaljagers boven Markelo's grondgebied waren en de opnamen een paar keer door ons stil werden gelegd, maar niet drooggelegd en dat verhoogde de stemming maar ook de stemmen van de heren Johen, Rudi Smit, Berg Bakhuis, Jan Sligman en Jan Oplaat. De muziek werd ingespeeld door Eric Dollekamp en drummer Joop van den Burg.
@Kim Studio Markelo - 1984
Eigenwijs > de 2e productie ter ere van een jubileum
Al snel volgde een 2e productie Eigenwijs "Muziek en Folklore". Ook hier weer als productieteam Eric en Dinand (Kappie). Verschillende polka's en bekende folkloristische dansnummers werden toevertrouwd aan de muzikanten Eric Dollekamp (toetsen) - Peter Both (accordeon en saxofoon) en drummer Joop van den Burg. Binnen enkele weken was de productie gereed en vlogen de 1000 cassettes in Markelo over de diverse toonbanken van supermarkten en tankstations. Als producent bewaar ik mooie herinneringen aan die tijd, waarbij de voorbereidingen en voorbesprekingen wel de meest in het geheugen zijn blijven hangen.
@Kim Studio Markelo - 1984
Clublied DETO voetbalverenging Vriezenveen
Ook van buiten Markelo bleef het succes van de KIM studio en het productieteam niet onopgemerkt. De Vriezenveense voetbalclub DETO vroeg daarom een lied te schrijven en muzikaal te voorzien van een lekker in het gehoor liggend clublied. En ook die missie slaagde en heden ten dage is het lied nog steeds een bekende meezinger bij DETO. Dit keer was ook een gastmuzikant uitgenodigd om in de studio extra glans te geven aan het nummer. Niemand minder dan Erik Dollekamp (van Platje en Erik met een K) blies meerstemmig de trompet in.
@Kim Studio Markelo - 1985
Studenten van de scholengemeenschap Marianum uit Groenlo in de KIM studio
Samen met Benito Hulshof (arrangementen, piano en fender), Marius Beets (gitaar), Menno de Bruin (slagwerk) Jan Drupsteen (gitaar), Judith Frank (klarinet), Paul Lorist (accordeon), Bart de Vries (trompet) en Haico Stemerdink (basgitaar) ontstond er in het voorjaar van 1986 een fantastische samenwerking voor het opnemen van een heuse cassette vol leuke liedjes, vrijwel allemaal ingezongen door studenten van de scholengemeenschap Marianum uit Groenlo. Het waren fantastische dagen met veel creatieviteit, geduld van de studio producenten, maar zeker ook van de muzikanten. Er waren veel momenten dat sommige muzikanten even niet aan de bak hoefden en dan hun vertier in de buitlucht tussen de koeien doorbrachten. Meteen weer geinspireerd om de volgende stukken weer in te spelen. Teksten als 'Hoewel' - 'Sjaak' - Behoorlijk verliefd' - 'Spring over de Rotsen' werden plaatselijke hits in Groenlo. De teksten zijn geschreven door Ed van Wijk, de muziakel leiding was in handen van Benito Hulshof.
@Kim Studio Markelo - 1986
In het kader van Corona en weinig nieuws blik ik even terug in mijn foto archief met een korte omschrijving als herinnering:
Dit keer | De Berrets uit Markelo | Opdat we niet Vergeten
Markelo - In 1995 ontstond het idee ten bate van de ontvangst van de Canadese bevrijders een cassette op te nemen met oorlogsliedjes. De titel "Opdat we niet Vergeten". De uiteindelijke opbrengst hebben wij destijds in het kader van 50 jaar bevrijding kunnen schenken aan het Canada comite uit Markelo. Samen met muziekmaatje Gerrit Welmer hebben we destijds 12 nummers ingezongen in de studio van Frans ten Berge o.l.v. technicus Jan Eppink. De cassettes vlogen als zoete broodjes over de toonbank en zo konden we destijds ruim zesduizend gulden overhandigen aan het comite. Uiteraard volgden er de nodige optredens in de provincie en ook Radio Gelderland (Arie Ribbens) en RTV Oost (Dieka van de Wierdense Revue). De presentatie destijds in het voorjaar van 95 vond plaats bij de Dieka van de Kruusweg en was al snel uitverkocht. Broer Gerrit Jan Leferink ondersteunde de dia's met fotomateriaal over de oorlog in en rondom Markelo. Een gedenkwaardige middag met de eregasten Hendrik Ebbekink (Peurtje), Wanrooy (Bathmen) en Joke Wanschers (Dieka uit de Wierdense Revue).
In het kader van Corona en weinig nieuws blik ik even terug in mijn foto archief met een korte omschrijving als herinnering:
Dit keer | Als percussionist in de Big Band van Apollo in Goor
Goor - jaren tachtig maakte ik als Percussionist en zanger net als mijn TSM muziekmaatjes Gerard Waanders en Fred Brunnekreef deel uit van de Big Band van Apollo. Een begrip in de wijde omgeving en daarbuiten tot Duitsland en Belgie toe. In de jaren '70 al opgericht door o.a. vriend Gerrit van de Burg (saxofoon) en Albert Oortgiesen (dirigent). We speelden in die jaren op bedrijfsfeesten en kermissen in feesttenten zoals Lemelerveld, Bentelo, Markelo, maar hoogtepunt toch elk jaar de zaterdagmiddag in de Teente van het Schoolfeest Goor. Een prachtige tijd waarin we met de band specialisten waren in het vertolken van de typische James Last sound, waarbij de bekende Polka's niet mochten ontbreken.
In het kader van Corona en weinig nieuws blik ik even terug in mijn foto archief met een korte omschrijving als herinnering:
Dit keer | Als drummer en zanger bij het feestduo/trio The Cherry's uit Markelo
Markelo - begin jaren '70 zochten toetsenist en kameraad Eric Dollekamp en ik elkaar veelvuldig op om samen muziek te maken in de huiskamer bij Eric. Dat groeide langzaam uit tot het formeren van een bandje Bianca Quintet met o.a. wijlen Hanneke Hiddink (duo Hiddink en Schreurs), trompetist Erik Dollekamp (later Perfect Showband), Gerrit Welmer (later met de Berrets). Vanuit die hoedanigheid scheiden later onze wegen en ik ging als drummer/zanger spelen bij o.a. Salland Combo en vervolgens TSM. Nadat ik gestopt ben bij TSM heb ik enkele jaren als invaller bij de Cherry's gespeeld. Eric was via de dansorkest de Vulcano's voor zichzelf begonnen samen met drummer Joop van de Burg uit Goor. Veelal nam ik de dagpartijen op bruiloften samen met Eric voor mijn rekening en 's avonds nam Joop het dan over. Ook wisselde ik de dagpartijen met wijlen Dominique Damveld af. Hij kwam korte tijd later om bij een auto-ongeluk met de First Show band. Bekende vaste items waar ik overdag meespeelde waren de Larense Kermis op zondag en maandag en de Bathmense kermis op maandag overdag.
In het kader van Corona en weinig nieuws blik ik even terug in mijn foto archief met een korte omschrijving als herinnering:
Dit keer | Als drummer en zanger in het Dansorkest TSM uit Markelo
Markelo TSM - In 1976 ben ik door wijlen bandleider en vriend Jan Arfman gevraagd om drummer en zanger te worden in het dans en showorkest TSM. De overige bandleden Fred Brunnekreef (basgitaar/ang /trombone), Gerard Waanders (gitaar/zang/trompet) en Eef Heijmer(saxofoon/zang/fluit) zijn tot op de dag van vandaag net als ik nog actief in de muziek. het was de tijd van 3 tot 4 avonden in de week spelen op feesten en partijen. Bekende zalen destijds waar we veelvuldig optraden waren Uitrusting Eefde - Poppe Markelo - Zwakenberg Raalte - Reimink en Jansen in Lemelerveld, Bonte Paard Holten - Lentelink Goor - Assink Hengevelde en Spoolder in Bentelo, maar ook verder de procincie in zoals de Achterhoek - kop van Overijssel. We brachten voor elk wat wils, dansbare, herkenbare muziek met natuurlijk de specialiteit van de 3 blazers voor Egelander, James Last en Vader Abraham Showorkest. Hieronder een groepsfoto gemaakt nabij een kasteel in Diepenheim (foto wijlen Jan ten Hove).
Single uitgebracht - nog steeds favoriet bij de Piraten
Hieronder ook onze single TSM met A kant Silvia en B kant Mijlen Ver. Met name Mijlen Ver is nog steeds een toppertje bij de vanderlandse piraten. Hij is destijds in eigen beheer uitgebracht en later ook nog door de platenmaatschappij van Telstar in Weert.
In het kader van Corona en weinig nieuws blik ik even terug in mijn foto archief met een korte omschrijving als herinnering:
Dit keer | Als drummer in het Jongerenkoor El Qual in Hengevelde
Hengevelde - In begin jaren '70 werd ik door mijn toenmalige klasgenoot en schoolvriend wijlen Henk Ziethoff gevraagd 'wil je niet als drummer spelen in het Jongerenkoor El Qual. Op zaterdagavond en Mis en op zondagmorgen een Mis spelen samen met de muzikanten Wim Semmekrot en Herman Rupert. Met af en toe een uitstapje naar de RK kerken in Beckum en Sint Isidorishoeve. De bijgaande foto is gemaakt in de kantine op de legebasis van Stolzenau (D), waar we af en toe te gast waren voor de soldaten en hun gezinnen. Achter het drumstel, de haren nog op de schouders en een heel leven voor ons. Afrondend, een fantastische tijd en de opmaat voor mij naar muziek maken op feesten en partijen.
‘OPDAT WE NIET VERGETEN’ was de titel van een succesvolle cassette vol oorlogsliedjes die ik in 1995 heb opgenomen samen met Gerrit Welmer als het duo De Berrets Deze maand 25 jaar geleden. In dat voorjaar brachten wij de cassette met de titel ‘Opdat wij niet vergeten’ uit en deze bleek binnen enkele weken uitverkocht. De gehele opbrengst ging naar het toenmalige Canada Comité Markelo. Het eerste exemplaar is in 1995 door wijlen Joke Wanschers(Dika van de Wierdense Revue) overhandigd aan wijlen Hendrik Ebbekink (Hendrik van Peurtje) en de onlangs overleden Wouter Wanrooy in zalencentrum Dika van de Kruusweg ten overstaan van een volle zaal. De opbrengst was destijds enkele duizenden guldens en kon door het comité besteed worden voor de ontvangst van de veteranen. Als Berrets bestaan we niet meer, maar de waardevolle herinneringen aan de midden jaren ’90 zijn er nog steeds en Bevrijdingsdag is actueler dan ooit.